Hva med å åpne døra for en ekstra ungdom under VM?

Forfatter
Mia Tåsåsen
Publisert dato

Fotball-VM er i gang for fullt. I kveld spiller Norge kamp igjen og gatene fylles på ny med norske drakter og flagg, og folk samles rundt skjermer over hele landet. 

For de fleste betyr det god stemning. For noen barn og ungdommer betyr det noe annet: uro for hva som venter når de kommer hjem. 

Kjenner du en ungdom som kanskje ville ha sett kampen hos dere? En venn av sønnen eller datteren din som spør om å bli litt lenger? Som ikke virker så ivrig etter å komme seg hjem?

Det er ofte ikke tilfeldig.

Når festen fortsetter etter kampslutt

Noen barn gruer seg til endringen i stemning hjemme. De vet at når kampene spilles sent og mange skal ut for å feire, kan natta bli lang. Også for de voksne.

De lurer kanskje på når mamma eller pappa kommer hjem. Noen bekymrer seg for om de selv må hjelpe en voksen i seng.

Det er en bekymring de ofte bærer alene.

Et annet sted å være

Derfor kan det bety mye å få være noe annet sted en sånn kveld. Hos en venn. Hos tante eller onkel. Hos besteforeldre, en nabo, eller andre voksne som åpner døra og lar dem bare få være barn og ungdom og skape gode minner forbundet med Norge i VM for første gang på 28 år.

For noen kan VM bli en pause fra bekymringer de vanligvis går med på egen hånd.

En takk til de som åpner døra litt ekstra

Så til alle som tar imot en ekstra ungdom denne sommeren, som lar dem bli litt lenger, som spør om alt er bra hjemme: takk!

VM kan bli et godt minne for folk i alle aldre. Og noen ganger også en pause for den som trenger det mest.